Odbiór mieszkania od dewelopera

Każda osoba, która zakupiła mieszkanie z rynku pierwotnego wie, jak bardzo istotny i wyczekiwany jest moment odbioru lokalu z rąk przedstawicieli dewelopera. Z reguły, sam odbiór mieszkania kojarzy nam się przede wszystkim z przekazaniem kluczy, natomiast należy pamiętać, że odbiór techniczny to zdecydowanie coś więcej! Warto się zatem do niego skrupulatnie przygotować, aby móc odnaleźć się w tej niestandardowej sytuacji- nie każdego dnia bowiem odbieramy pachnący świeżością lokal, w którym będziemy mieszkać przez kolejne lata, lub który przeznaczymy na cele inwestycyjne. Dlatego też, o tym, co dokładnie warto sprawdzić podczas odbioru mieszkania, na co zwracać uwagę, a także o najczęściej popełnianych pomyłkach dowiecie się z dzisiejszego artykułu. A konkretnie:

  • na czym polega odbiór mieszkania w stanie deweloperskim
  • kiedy następuje przekazanie kluczy do lokalu
  • co sprawdzić w trakcje odbioru
  • czym się różni gwarancja od rękojmi w kontekście odbioru mieszkania
  • jakie dokumenty deweloper powinien nam przekazać w momencie wydania lokalu
  • jak wygląda odbiór techniczny z udziałem profesjonalisty

Zapraszamy!

Najczęstsze nieporozumienia związane z odbiorem lokalu.

Jednak przed przejściem do sedna dzisiejszych rozważań, należy zwrócić uwagę na wiele mitów, półprawd i niedopowiedzeń, które narosły wokół odbioru technicznego mieszkania. Wielu klientów często myli bowiem pewne podstawowe zagadnienia, które zupełnie niepotrzebnie mogą wywołać problemy komunikacyjne na linii klient-deweloper. Do najczęstszych z nich należą:

Mylenie odbioru mieszkania z przeniesieniem własności lokalu.

Często klienci sądzą, że odbiór kluczy od dewelopera jest momentem, w którym zostają pełnoprawnymi właścicielami lokalu. Błąd! W momencie podpisania protokołu odbioru mieszkania możemy co prawda korzystać z naszego lokalu (wykonywać pierwsze prace remontowo-wykończeniowe, a następnie w nim zamieszkać), ale cały czas nie jesteśmy pełnoprawnymi właścicielami nieruchomości. Cały czas bowiem lokal nie posiada wyodrębnionej księgi wieczystej, w której figurowalibyśmy jako właściciele. Dopiero umowa przenosząca własność sprawia, że zakupione przez nas mieszkanie formalnie staje się naszą własnością. Choć tak, jak wyżej wspomniano- możemy z niego korzystać niemalże bez ograniczeń i cierpliwie czekać na umowę końcową u notariusza.

Zapamiętajmy zatem- momentem, w którym zaczynamy być pełnoprawnymi właścicielami nieruchomości, jest każdorazowo moment podpisania umowy przenoszącej własność w kancelarii notarialnej. Warto także dodać, że możemy przed podpisaniem aktu przeniesienia własności wybrać dowolnego dostawcę usług telewizji czy Internetu. Tym bardziej że nowe inwestycje muszą mieć doprowadzony światłowód i zapewnić dostęp do telewizji satelitarnej, a także odbiór telewizji naziemnej.

Kiedy najszybciej może nastąpić odbiór techniczny mieszkania?

Kolejna kwestia, która trapi szczególnie niecierpliwych klientów, którzy chcieliby jak najszybciej podpisać protokół odbioru mieszkania, dotyczy tego, kiedy tak naprawdę deweloper może umówić nas na przekazanie kluczy. Często klienci, widząc budowę na ostatniej prostej, wręcz upominają się o odbiór techniczny mieszkania. Należy jednak stanowczo ostudzić ten zapał i stwierdzić, że odbiory techniczne można rozpocząć dopiero w momencie otrzymania przez dewelopera pozwolenia na użytkowanie inwestycji. Tylko bowiem mieszkania w budynku, który otrzymał pozwolenie na użytkowanie, mogą zostać przekazane. Nabywcy mieszkań muszą się zatem uzbroić w cierpliwość. Uspokajamy jednak- deweloperowi również zależy na jak najszybszym przekazaniu lokali nabywcom, ponieważ nie ma on żadnego interesu w „przetrzymywaniu” ich w swoich zasobach.


Może Cię zainteresować:


Odbiór techniczny mieszkania

Kiedy mamy już wyjaśnione najczęstsze nieporozumienia, możemy przejść do omówienia standardowych procedur, które będą nas obowiązywały w całym procesie odbioru mieszkania. Pierwszym elementem z nich jest oczywiście… umówienie terminu odbioru technicznego lokalu. W odpowiednim czasie deweloper (prawdopodobnie drogą telefoniczną) skontaktuje się nami w celu ustalenia dogodnego terminu. I tutaj ważna uwaga- trzeba się z reguły przygotować na to, że odbiory będą odbywały się w godzinach pracy biura. Rzadko kiedy zdarza się bowiem, aby biuro dewelopera działające od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 18, organizowało odbiory mieszkań w sobotę czy niedzielę o godzinie 14. Oczywiście wszystko zależy od indywidualnych ustaleń i terminowej polityki prowadzonej przez dewelopera, aczkolwiek raczej należałoby założyć, że fragment naszego czasu w środku tygodnia będziemy musieli przeznaczyć na odbiór techniczny mieszkania.

Pamiętajmy też- na najbardziej „atrakcyjne” godziny odbiorów (czyli popołudniowe, czy też z samego rana) będzie z reguły wielu chętnych. Może być zatem trudno o idealną godzinę- tym bardziej, jeżeli mamy do dyspozycji zaledwie jeden dzień w środku tygodnia, który chcielibyśmy przeznaczyć na odbiór mieszkania. Warto zatem posiadać przynajmniej minimalne zasoby wyrozumiałości- deweloperowi również zależy na jak najszybszym przeprowadzaniu odbiorów technicznych. Mimo tego, przy na przykład stu, czy dwustu lokalach, fizyczne moce przerobowe pracowników dewelopera są po prostu ograniczone- szczególnie, że na odbiorze muszą się znaleźć konkretne osoby, których po prostu nie da się nikim zastąpić. A kto dokładnie?

Kto musi być obecny na odbiorze mieszkania?

Z całą pewnością można przyjąć, że najważniejszą osobą na odbiorze technicznym mieszkania jest oczywiście… klient! I to jego przede wszystkim (lub innej, upoważnionej przez niego osoby) nie może zabraknąć. Oprócz nabywcy konieczna jest obecność przedstawicieli dewelopera, na których ciąży obowiązek przeprowadzenia odbioru technicznego mieszkania. Najczęściej są to etatowi pracownicy biura- niewykluczone, że ci sami, którzy prowadzą danego klienta już od jego pierwszej wizyty w biurze, a nawet od pierwszego kontaktu telefonicznego czy mailowego. Coraz więcej deweloperów bowiem skłania się ku kompleksowemu obsługiwaniu jednego klienta przez jednego doradcę. Ułatwia to zdecydowanie komunikację, ponieważ klienci znają i ufają konkretnemu pracownikowi- i mają z nim zbudowaną relację opartą w dużej mierze na przewidywalności. I często to właśnie klienci nalegają na to, żeby to ich dedykowany doradca przeprowadził odbiór mieszkania. Z drugiej strony, deweloper ma podobne podejście- doradca bowiem zna klienta i wie, na co ewentualnie musi się przygotować, a także czego można się po konkretnym kliencie po prostu spodziewać.

Oprócz przedstawiciela dewelopera i klienta bardzo często na odbiorze technicznym mieszkania obecny jest albo kierownik budowy, ale jeden z inżynierów wspomagających jego codzienną pracę. Ma to znaczenie przede wszystkim w przypadku, kiedy pojawiają się jakiekolwiek pytania związane z obowiązującymi normami budowlanymi, czy innymi kwestiami technicznymi. Może się bowiem okazać, że klient (lub osoba, która przyszła na odbiór mieszkania razem z nim) posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu budownictwa, a nawet uprawnienia budowlane. Wówczas, znajomość norm budowlanych przez kierownika budowy czy inżyniera może okazać się nieoceniona w kontekście jakichkolwiek kwestii spornych, które mogą się przytrafić podczas odbioru mieszkania.

Lista referencyjna – co sprawdzić przy odbiorze mieszkania od dewelopera?

Kolejną kwestią, jaką należy omówić w kontekście odbioru mieszkania od dewelopera, jest oczywiście kwestia związana z tym, co należy sprawdzać i weryfikować w trakcie odbioru technicznego. Zagadnień tych jest wiele, natomiast należy przyjąć, że w pierwszej kolejności powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na:

  • Drzwi wejściowe. Po samym wejściu do lokalu powinniśmy sprawdzić, czy drzwi nie posiadają żadnych uszkodzeń, wgnieceń czy zarysowań. Warto także zweryfikować to, jak poruszają się na zawiasach, oraz to, czy szczelnie się domykają. Ponadto, należy sprawdzić, czy zamek drzwi wejściowych funkcjonuje bez zastrzeżeń.
  • Następnie, powinniśmy przejść do ogólnych oględzin lokalu. Warto sprawdzić przede wszystkim układ pomieszczeń i ścian, a także ich usytuowanie (pomyłki zdarzają się szczególnie w przypadku, kiedy zgłaszaliśmy zmianę układu poprzez dostawienie/wyburzenie poszczególnych ścian działowych).
  • Przyłącza, kontakty i włączniki. Należy sprawdzić, czy kontakty i włączniki znajdują się w odpowiednich miejscach (tutaj tak, jak powyżej- pomyłki najczęściej zdarzają się w przypadku zgłoszonych zmian lokatorskich). Warto udać się na odbiór ze wskaźnikiem prądu albo po prostu mieć ze sobą miernik elektryczny, aby sprawdzić sprawność każdego kontaktu i ogólnie instalację elektryczną. Sprawdźmy także, czy przyłącza instalacji wodnej w łazience i kuchni znajdują się w odpowiednim miejscu (tutaj również zdarzają się przypadki pomyłek- przyłącza wodne zaplanowane do wanny różnią się wysokością od tych przeznaczonych do kabiny prysznicowej). Dopiero kiedy mamy pewność, że wszystkie instalacje pozwalające na użytkowanie mieszkania są sprawne, powinniśmy przejść dalej.
  • Okna są jednym z najbardziej newralgicznych punktów, na który powinniśmy zwrócić uwagę podczas odbioru technicznego mieszkania. I mimo tego, że na ten temat można by napisać oddzielny artykuł, to warto sprawdzić przede wszystkim to, czy nie pojawiają się żadne zarysowania i uszkodzenia na szybie, czy też w okolicach ościeżnicy. Jednak przed przystąpieniem do oględzin należy najpierw zweryfikować to, czy okna są po prostu… czyste. Wszelkie zabrudzenia na szybach znacznie utrudniają ocenę ich jakości. To, co może się wydawać zarysowaniem, może być tak naprawdę zabrudzeniem- i na odwrót. Zwróćmy zatem szczególną uwagę na czystość okien przed próbą ich oceny. Oprócz zarysowań należy sprawdzić, czy wszystkie z nich otwierają się i zamykają bez większych problemów. Warto sprawdzić szczelność okien, a jeżeli okno balkonowe posiada zamek- warto również przekręcić kilkukrotnie kluczem, aby zweryfikować jego sprawność.
  • Na koniec, należy zwrócić szczególną uwagę na to, czy ogólny standard wykończenia jest spójny z tym, co otrzymaliśmy w dokumentacji załączonej do umowy deweloperskiej. Dotyczy to, chociażby tynków, parapetów, rolet zewnętrznych, kontaktów czy włączników.
  • Jeżeli czujemy się na siłach, warto sprawdzić także ściany i posadzki- czy aby na pewno poszczególne płaszczyzny i ewentualne odchylenia są zgodne z obowiązującymi normami budowlanymi.

Jeżeli którykolwiek z wyżej wymienionych elementów budzi nasze zastrzeżenia, powinniśmy wyraźnie i stanowczo artykułować nasze wątpliwości.

Frima deweloperska Domar Development – zobacz czym się zajmujemy.

Rękojmia a gwarancja- czym się różni i jaki ma to wpływ na odbiór techniczny mieszkania.

Z odbiorem technicznym mieszkania wiąże się także pojęcie rękojmi oraz gwarancji na zakupiony lokal. Często pojęcia te są ze sobą mylone albo używane zamiennie- co jest dość poważnym błędem, którego nieznajomość może nas kosztować całkiem sporo pieniędzy. Rozróżnijmy zatem te dwie kwestie.

Rękojmia to uregulowana ustawowo odpowiedzialność za wady, spoczywająca na sprzedawcy. Nie można się jej w żaden sposób „wyzbyć”, a deweloper nie ma żadnego instrumentu, którym mógłby nas rękojmi pozbawić. Jest to nasze niezbywalne prawo, z którego w razie konieczności powinniśmy korzystać. W skład rękojmi wchodzi zarówno kwestia odpowiedzialności za wady fizyczne, jak i wady prawne. W przypadku mieszkań deweloperskich mowa będzie przede wszystkim o wadach fizycznych- mało który deweloper bowiem pozwoliłby sobie na sprzedawanie lokali obciążonych prawami osób trzecich, czy też po prostu z nieuregulowanym stanem prawnym. Są to sytuacje ekstremalne i skrajnie wyjątkowe, więc warto skupić się na znacznie częściej pojawiających się problemach, związanych z rękojmią za wady fizyczne. Czas odpowiedzialności z tytułu rękojmi wynosi dokładnie pięć lat, w ramach których mamy prawo zgłaszać zauważone wady fizyczne. Wady te mogą przyjmować różnoraki wymiar- począwszy od nierównych ścian, poprzez wadliwie zamontowane balustrady balkonowe, na wadach związanych z przyłączami kończąc.

Gwarancja zaś jest fakultatywnym zabezpieczeniem interesu nabywcy- nie istnieją w polskim systemie prawnym żadne regulacje, które zmuszałyby dewelopera do zobowiązania się do udzielenia gwarancji. Gwarancja jest tak naprawdę dobrowolną umową pomiędzy stronami- nabywcą i deweloperem. Należy jednak zaznaczyć, że gwarancja jest coraz częściej spotykanym, prokonsumenckim rozwiązaniem, na które decydują się przede wszystkim rzetelni i sumienni deweloperzy, troszczący się o zadowolenie nabywców.

Warto dodać, że bardzo często deweloperzy dołączają do umowy deweloperskiej załącznik nazywany „kartą gwarancyjną”, która jasno określa kwestie związane właśnie z tego typu „ubezpieczeniem jakości”. Dodatkowo, oprócz gwarancji udzielanej przez dewelopera, często dołączona jest gwarancja producentów poszczególnych elementów wyposażenia- drzwi, grzejników czy okien. I tutaj sytuację należy potraktować skrajnie indywidualnie, ponieważ każdy z producentów może udzielać innego rodzaju gwarancji.

Rękojmia a gwarancja- co lepsze?

Jeżeli nabyliśmy mieszkanie i deweloper zobowiązał się do udzielenia gwarancji na poszczególne elementy mieszkania, to w razie usterki, należy się zastanowić nad tym, z którego przysługującego nam prawa skorzystać.

Generalnie należy przyjąć, że korzystanie z rękojmi jest z reguły korzystniejsze dla konsumenta. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że rękojmia jest uregulowana ustawowo, a gwarancja jest każdorazowo indywidualnie ustalana przez dewelopera. Ogromna doza swobody i arbitralności daje deweloperom bardzo duże pole manewru w przypadku gwarancji, zaś w kontekście rękojmi, deweloperzy mają zdecydowanie skromniejszy wachlarz narzędzi, które mogłyby zostać niejako wykorzystane przeciwko konsumentowi. Dotyczy to nie tylko zakresu odpowiedzialności za wady, ale także, chociażby okresu trwania gwarancji. W przypadku gwarancji deweloper ustala ten czas samodzielnie. W przypadku rękojmi zaś okres ten wynosi 5 lat i jest nienegocjowalny- bo, jak wyżej zaznaczono, wynika on z obowiązujących przepisów prawa. Pamiętajmy, że wskazany pięcioletni okres rękojmi liczony jest od dnia wydania lokalu. Dodatkowo warto zaznaczyć, że w przypadku zamówienia u dewelopera mieszkania zawierającego wykończenie „pod klucz”, okres rękojmi za usługę wykończeniową wynosi dwa lata.

Pięcioletni okres rękojmi dotyczy nie tylko samego mieszkania, ale także części wspólnych, czyli na przykład klatki schodowej, dachu czy windy. Tutaj jednak czas rękojmi liczony jest nie od momentu odbioru mieszkania, ale od momentu przeniesienia własności lokalu. Jednakże, w tym przypadku, prawdopodobnie wielu innych nabywców miałoby podobne roszczenie względem dewelopera (za na przykład cieknący dach). Dlatego też, w przypadku wystąpienia wad w obrębie elementów wspólnych nieruchomości, warto tę kwestię uzgodnić na zebraniu wspólnoty mieszkaniowej. I to za jej pośrednictwem, we współpracy z zarządcą nieruchomości, kierować ewentualne roszczenia względem dewelopera.

Wyjątkiem od tej niepisanej reguły jest sytuacja, w której to chcemy wyartykułować roszczenie wynikające z wad części wspólnych, które są objęte prawem do wyłącznego korzystania (umowa quoad usum). Tego typu sytuacja będzie miała miejsca najczęściej w przypadku tarasów lub przydomowych ogródków. Tak naprawdę, nie jesteśmy formalnie właścicielem takiego kawałka gruntu. Jest to część wspólna przeznaczona do wyłącznego korzystania przez nas, jako nabywców. Dlatego też, w przypadku stwierdzenia wad w obrębie tego typu części, nasze roszczenia powinniśmy realizować samodzielnie, a nie za pośrednictwem wspólnoty mieszkaniowej.

Jakie dokumenty powinien udostępnić deweloper przy odbiorze mieszkania?

Warto także wspomnieć o dokumentach, która deweloper musi nam udostępnić w trakcie odbioru technicznego mieszkania.  Dokumentów tych nie ma zbyt wiele. Przede wszystkim jednak deweloper powinien nam dostarczyć:

  • Pomiar powierzchni powykonawczej (o tym szerzej w dalszej części artykułu)
  • Instrukcję użytkowania mieszkania
  • Protokół odbioru technicznego mieszkania
  • Na życzenie, deweloper powinien nam również przedstawić kserokopię pozwolenia na użytkowanie obiektu

Odbiór mieszkania – na co zwrócić uwagę?

O pomiarze powierzchni powykonawczej porozmawiamy sobie szerzej w dalszej części artykułu. Instrukcja użytkowania zaś to nic innego, jak zbiór wytycznych i wskazówek, dotyczących codziennej eksploatacji mieszkania i jego konkretnych elementów. Zawarte są w nim podstawowe reguły, których powinniśmy przestrzegać, aby cieszyć się jak najdłuższą bezusterkową eksploatacją lokalu. Ma to szczególne znaczenie w przypadku, gdy w mieszkaniu obecny jest na przykład piec gazowy, czy też rolety zewnętrzne z wbudowanym silnikiem. Warto stosować się do instrukcji użytkowania, gdyż w przypadku wystąpienia usterek w jakiejkolwiek formie, deweloper może weryfikować to, czy użytkowaliśmy nasz lokal zgodnie z wyżej wymienionym dokumentem. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek niespójności nasz brak dyscypliny może nas kosztować nawet utratę gwarancji udzielonej na mieszkanie!

Protokół przekazania mieszkania to dokument, zawierający podstawowe informacje dotyczące odbioru technicznego, czyli jego datę, godzinę, stan liczników, a także obecne na protokole odbioru osoby. Najważniejsza jednak rzecz, którą zawierał będzie protokół przekazania lokalu, to spisanie wszelkich wad i usterek, które zdiagnozujemy w trakcie odbioru technicznego. Na ustosunkowanie się do nich deweloper ma 14 dni, a na usunięcie- kolejnych 30.

Ważna informacja jest też taka, że osoba, na której spoczywa obowiązek przeprowadzenia wydania lokalu, nie ma prawa odmówić nam wpisania wymienionych przez nas usterek na odbiorze technicznym. To, czy nasze zastrzeżenia są zasadne, czy też nie- deweloper oceni w terminie wyżej wskazanych 14 dni od daty spotkania, które będzie udokumentowana protokołem odbioru. Wyjątkowo, jeżeli wyeliminowanie zauważonych usterek musi przekroczyć termin 30 dni, deweloper może skorzystać z możliwości przedłużenia wskazanego terminu nawet do 90 dni. Jednocześnie też, musi tego rodzaju opóźnienie wytłumaczyć nabywcy, podając bezpośrednią przyczynę, dla której usterki zostaną naprawione w późniejszym terminie. Pamiętajmy także- odmowa podpisania protokołu odbioru mieszkania, zgodnie z ustawą deweloperską, nie jest naruszeniem prawa.

Jeżeli odczuwamy taką potrzebę, możemy zażądać od dewelopera kserokopii pozwolenia na użytkowanie budynku. Jest to dokument, który tak naprawdę jest konieczny do przeprowadzenia odbioru nowego mieszkania. Dopiero bowiem w momencie jego wydania, mieszkania z rynku pierwotnego mogą być przekazane nabywcom. Bez właściwej zgody nie może dojść nie tylko do odbioru kluczy, ale i aktu przeniesienia własności.

Ile kosztuje odbiór mieszkania przez fachowca?

Część osób, która nie czuje się siłach w kontekście weryfikowania stanu lokalu podczas odbioru technicznego mieszkania, decyduje się na pomoc profesjonalisty. Nie powinno to nikogo dziwić- samodzielny odbiór mieszkania może być po prosty zbyt dużym wyzwaniem dla przeciętnego Kowalskiego. Na rynku, szczególnie w dużych ośrodkach miejskich, istnieje wiele firm zajmujących się między innymi właśnie pomocą w przekazaniu lokalu. Świadczą w nich usługi często osoby posiadające uprawnienia budowlane i wiedzące doskonale, jak wygląda odbiór mieszkania. Zwrócą oni uwagę na wszelkie mankamenty lokalu, a także podpowiedzą, jak należy postępować w razie wykrycia kolejnych usterek. Koszt takiej usługi oczywiście różni się w zależności od konkretnej firmy, aczkolwiek należy przyjąć, że tego typu serwis kosztuje najczęściej kilkaset złotych. Jeżeli zatem odbiór mieszkania to dla nas za dużo- warto rozważyć pomoc profesjonalistów, którzy poinformują nas o wszystkich istotnych kwestiach przed podpisaniem protokołu odbioru mieszkania.

Odbiór mieszkania od dewelopera – co dalej?

Ostatnią rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę w kontekście odbioru mieszkania, to różnica pomiędzy metrażem projektowym lokalu mieszkalnego a powierzchnią powykonawczą. Kiedy budowa zostaje ukończona, dochodzi do tak zwanej inwentaryzacji lokalu. Polega ona między innymi na zmierzeniu powierzchni mieszkania, którego budowa jest fizycznie ukończona.

Mimo postępu technicznego, w zasadzie zawsze dochodzi do mniejszych, lub większych różnic pomiędzy metrażem lokalu deklarowanym przed dewelopera (między innymi prospekt informacyjny wraz zawiera tę informację), a powierzchnią powykonawczą, która jest faktycznie i fizycznie dostępna nabywcy. Odchyły od powierzchni projektowej z reguły nie przekraczają powierzchni jednego metra kwadratowego. Najczęściej lokal mieszkalny jest nieco mniejszy, niż zakładał projekt, w związku z czym deweloper powinien zwrócić nam pieniądze za pomniejszony metraż mieszkania. I mimo tego, że najczęściej te różnice zamykają się znacznie poniżej wskazanego wyżej jednego metra kwadratowego, to i tak jest o co walczyć. Przy cenie przykładowo dziesięciu tysięcy złotych za metr kwadratowy, kiedy powierzchnia mieszkania „zmniejszyła się” tylko o pół metra kwadratowego, deweloper powinien nam zwrócić pięć tysięcy złotych. A to z pewnością pokryje koszty, chociażby umowy przeniesienia własności- i to z dużą nawiązką. Warto wspomnieć, że nieczęsto, ale jednak zdarza się, że lokal jest fizycznie nieco większy od deklarowanej powierzchni projektowej. W takim przypadku to my powinniśmy dopłacić brakującą kwotę za „ponadprogramowy” metraż, z którego będziemy korzystać.

Odbiór mieszkania w stanie deweloperskim- podsumowanie.

Jak widać, zakup nowego mieszkania wiąże się z wieloma wyzwaniami, przed którymi stoją klienci, którzy nabyli mieszkania w budynkach wielorodzinnych. Sama umowa deweloperska to dopiero początek wyzwań, a jednym z finalnych punktów współpracy z deweloperem jest właśnie odbiór kluczy do lokalu. Z odbiorem mieszkania jest związanych tak naprawdę wiele innych zagwozdek, natomiast w powyższym artykule staraliśmy się przybliżyć nabywcom najbardziej podstawowe kwestie i omówić najczęściej pojawiające się wątpliwości. Na zakończenie warto dodać, że z jednej strony warto się w tego rodzaju wiedzę po prostu wyposażyć, ale z drugiej strony należy podejść do odbiorów z nadzieją i zaufaniem, że wszelkie prace wykonane są zgodne z pierwotnym projektem.

Sprawdź nasze aktualne inwestycje mieszkaniowe:

Podziel się tym ze znajomymi
Facebook Pinterest

Centrum Ustawień Prywatności

    Analityka

    Wykorzystujemy cookies do śledzenia statystyk strony, takich jak liczba osób odwiedzających, rodzaj systemu operacyjnego i przeglądarki internetowej wykorzystywanej do przeglądania strony, czas spędzony na stronie, odwiedzone podstrony etc. Korzystamy w tym zakresie z Google Analytics, co wiąże się z wykorzystaniem plików cookies firmy Google LLC.

    _ga,_gid
    _ga,_gid